Selasa, 16 Mei 2017

KUEY TEOW LADNA THAI








Bahan:
1 bungkus Kuey Teow 
Sotong 
Udang 
Cendawan Butang
4 helai daun limau purut
2 sudu besar tepung jagung bancuh bersama sedikit air sehingga sebati
4 ulas bawang putih. cincang halus.
1 batang carrot
sedikit baby corn 
5 biji cili padi (pecah2kan.. kalau nak pedas lagi, tambahkan)
sedikit bunga kobis 
sedikit sawi
1 sudu besar taucu 
1 sudu besar sos tiram 
1 sudu besar sos ikan (kalau tak letak pun takpe) 
sedikit kicap
ayam dan daging. (rebus untuk dptkan airnya)
*AIR REBUSAN AYAM & DAGING

Bahan hiasan:
Cili hidup merah dan hijau, 
Limau kasturi 
Daun sup 
Daun Bawang

Cara2 membuatnya:
  1. Gaulkan kicap dengan kuey teow hingga sebati. Perapkan selama 10 minit.
  2. Panaskan kuali/frying pan dan goreng tanpa minyak. Gunakan kuali/frying pan yang non- stick (tidak melekat)..sebab rai tak suka berminyak2 nanti kuah nya.
  3. Angkat dan biarkan seketika.
  4. Tumis bawang putih dan cili padi hingga naik bau. masukkan daun limau purut.
  5. Masukkan ayam dan daging yang ditoskan tadi.
  6. Masukkan sos tiram, taucu dan sos ikan.
  7. Masukkan air rebusan ayam dan daging tadi
  8. Bila dah mendidih, masukkan bunga kobis + jagung + tepung jagung.
  9. Perahkan sedikit limau kasturi
  10. Akhir sekali masukkan udang, sotong dan sawi. masukkan garam kalau tak cukup masin lagi.
  11. Kacau sebati dan biarkan hingga mendidih. angkat. Jangan terlalu lama. nanti sotong dan udang kecut. curahkan kuah ke atas kuey teow tadi..





Kuih bingka pandan lemak manis


1 cawan gandum.
1 cwan gula ( kurangkn jgn penuh cwan sngt)
1 cwan santan
1 cwan susu cair
1 cwn air daun pndan.( 5 helai d kisar... tapis) d jd kn secwan
3 bji telur
Pwearna hijau..

Blnd semua bhn.. bkar suhu 180 c.. selama 1 jam.. Api ats & bwah




Vanila Crunchy



Sabtu, 13 Mei 2017

IKAN KEMBUNG MASAK PINDANG








Bahan-bahan:
  • 2 ekor ikan kembung
  • 2 batang serai (dititik)
  • 1 biji bawang besar*
  • 3 ulas bawang kecil*
  • 2 ulas bawang putih*
  • 1 inci kunyit hidup*
  • sedikit halia*
  • sedikit air asam jawa
  • 1 biji tomato (dibelah 4)
  • garam secukup rasa
  • air secukupnya

Cara memasaknya:
  1. Blendkan bahan yang bertanda *. 
  2. Masukkan Bahan yang dikisar, serai, air asam jawa serta air secukupnya ke dalam periuk. 
  3. Apabila sudah mendidih, masukkan garam. 
  4. Biarkan seketika. Sebelum tutupkan api masukkan buah tomato.
  5. Setelah masak, bolehlah diangkat untuk dihidangkan.

Khamis, 11 Mei 2017

SUP KEPALA IKAN MERAH








Bahan-Bahannya
  • 1 Ketul kepala ikan Merah 
  • 2 biji cili merah dihiris nipis
  • 2 biji tomato dibelah dua
  • 3 labu bawang putih
  • 4 ulas bawang merah
  • 2 inci halia
  • 2 batang serai di ketuk
  • 1 keping tauhu dipotong dadu kecil
  • Sedikit garam secukup rasa
  • Daun sup dan daun bawang
  • 1 pek sup bunjut 
  • Sedikit rempah sup adabi

CaraPenyediaannya
  1. Panaskan air didalam periuk sehingga mendidih
  2. Kemudian masukkan halia, bawang putih, bawang merah, serai,sup bunjut, sedikit rempah sup dan cili ke dalam periuk.
  3. Masukkan tauhu dan tomato dikuti garam 
  4. Selepas itu masukkan kepala ikan merah tersebut.
  5. Biarkan selama 15 minit sebelum menutup api. Masukkan daun bawang dan daun sup sebelum dihidangkan.

Mantappp!


SUP TELUR & CENDAWAN






Bahan-Bahannya
  • 5 biji kentang sederhana besar
  • 6 - 7 kuntum black fungus, rendam sampai kembang
  • 4 - 5 keping fucuk, rendam hingga lembut
  • 30 - 35 tangkai "kincam"
  • 1 cekak soo hoon, potong dan rendam
  • 4 - 5 biji telur
  • 4 ulas bawang putih, diketuk
  • 6 biji bawang merah, dihiris halus
  • 1/2 camca teh serbuk lada hitam
  • 1 ketul kiub pati ikan bilis
  • 1 camca besar udang kering, rendam 10 minit, toskan dan tumbuk kasar
  • Garam secukup rasa

Bahan Hiasan
  • Hirisan daun bawang
  • Hirisan daun sup
  • Bawang goreng

Cara membuatnya :
  1. Kentang dikupas, potong 4 setiap biji, cuci dan rendam, cendawan dibuang pangkalnya dan potong2, fucuk dikerat2 kecil dan kincam disimpul setiap satu, cuci dan toskan. Ketepikan.
  2. Panaskan air (anggaran 1 liter) & masukkan bawang hiris, bawang putih dan udang kering tumbuk hingga wangi. Masukkan kiub ikan bilis dan kentang. Masak hingga mendidih.
  3. Kecilkan api dan pecahkan telur satu persatu dalam kuah tadi. Masak hingga telur masak dan tidak pecah. Masukkan cendawan dan fucuk. Masak hingga kentang hampir empuk.
  4. Masukkan kincam tadi dan tambah garam jika perlu. 
  5. Akhir sekali masukkan soo hoon dan kacau rata. Biar mendidih sebentar dan boleh matikan api. Taburkan hirisan daun sup/daun bawang dan bawang goreng sebelum dihidangkan.


Rabu, 10 Mei 2017

TELUR KUKUS MAYONESE









Bahan Bahan:
5 biji telur
1 biji bwg besar - dipotong kecil2(dadu)
1 biji cili merah - dipotong dadu
daun bawang - dipotong halus
garam
mayonise
keju cheese

Cara: 
  1. Masukkan telur dlm bekas dan pukul seketika.
  2. Masukkan bawang, cili merah,daun bawang dan garam, kacau hingga sebati. Masukkan mayonise dan cheese. Kacau seketika.
  3. Masukkan adunan telur tersebut dlm bekas dan kukus selama 10 minit.
  4. Setelah masak, angkat dan sedia untuk dihidan

Isnin, 24 April 2017

Resepi kaswi







Bahan2

2 cwn tpng gndum
1/2 cwb tpng ubi
1 cwn gula
1 cwn gula melaka/merah
5 cwn air
3/4 sudu teh kapur makan

Cara-caranya

  1. Campurkan smua bahan kecuali kpur mkn ke dlm blnder
  2. Lepas tu blnder sehingga sebati
  3. bila dah sebati tapis adunan tadi
  4. Masukkan kapur makan yg telah di campur dgn 3 sudu makan air
  5. Lepas tu kacau adunan dan tapis sekali lagi
  6. Panaskan pengukus 
  7. Tutup pengukus tutup dengan kain
  8. bila air dh mendidih.... masukkan adunan ke dalam loyang yg telah di sapu dengan sedikit minyak
  9. kukus adunan kaswi selama lebih kurang 30minit atau sehingga masak...
  10. jika permukaan ber-air lap air tsebut dengan menggunakan tisu dapur.5 minit t'akhir sblm matikn api buka pnutup pgukus dan kukus kuih kaswi tanpa d ttp untuk mgeluarkn wap nya...bila dh msk sejukkn...bila dh sejuk br d potong dgn mgunakn pisau plastik yg d sapu dgn sdkit mnyak...leps tu salut dgn kelapa putih yg d cmpur dgn sdkit garam..siap






RESEPI APAM SUSU







Bahan-Bahan:


4 biji telor
1 cwn gula
1 sudu ovelet
4 sudu mkn susu pekat manis
2 cwn tepung gandum
Esen vanila (ikut suka)
Pewarna ikut suka

Cara-Cara:

  1. Blend semua bhn sehingga kembang.
  2. Masukkan tepung gandum, blend hingga sebati.
  3. Bahagi adunan campur pewarna ( ikut suka)
  4. Tuang ke dlm acuan. kukus selama 40 minit / sehingga masak..
  5. Biarkan sejuk baru keluarkan.


Rabu, 19 April 2017

IKAN BAWAL KUKUS PEDAS






Bahan-bahan:
  • 1 ekor ikan bawal hitam (500-600 gm)
  • 1 inci halia dihiris panjang-panjang, nipis
  • 1 labu bawang besar- belah dua- dihiris nipis membujur
  • 1 batang serai- hiris nipis (boleh juga kalau diketuk sahaja)
  • 1 tangkai cili merah- hiris serong
  • 3 tangkai cili api- ketuk
  • 5 biji lada hitam- tumbuk halus
  • 1 sudu teh pati asam jawa Adabi dicampur dengan 1/2 cawan air
  • 2 biji limau kasturi diperah airnya
  • sedikit garam

Cara membuatnya:
  1. Didihkan air kukusan. Lumur ikan dengan garam. Masukkan ke dalam bekas tahan panas. Taburkan semua bahan ke atas ikan. Masukkan juga air asam jawa dan perahan limau kasturi. Kukus ikan selama 15- 20 minit. Cucuk ikan dengan garpu untuk mengetahui ikan telah masak.
  2. Keluarkan ikan daripada kukusan dan sedia dihidang bersama air asam. 

*** boleh ganti ikan bawal hitam dengan bawal putih, siakap, kerapu dll ikan yang berisi lembut. Kalau nak kukus ayam pun boleh gunakan resepi ni.




Sabtu, 8 April 2017

Nasi minyak








Bahan2:
  • 4 cawan beras biasa (zaman tok moyang pakai beras biasa je,nk pakai basmathi pon boleh)
  • Air secukupnya
  • 1 biji bwg besar - hiris
  • 2 inci halia - hiris
  • 3 biji bawang putih - hiris
  • 1 cawan susu cair
  • 2 sb minyak sapi
  • Sedikit garam
  • Rempah penumis - kayu manis, cengkih, pelaga & bunga lawang
  • 2 helai daun pandan
  • Sedikit kismis sebagai hiasan (sy xbubuh)

Cara-cara
  1. Panaskan minyak sapi dan tumis bahan bahan hiris. Masukkan daun pandan yang dicarik disimpul dan terus tumis sehingga wangi. Masukkan beras yang telah dibasuh dan ditos. Goreng beras sekejap sehingga rata. Masukkan air dan sedikit garam. Pindahkan ke dalam rice cooker. Bila nasi hampir kering, tuangkan susu cair dan terus memasak.

Kurma Ayam Kurang Santan

Bahan2:
Ayam separuh ekor di potong2
Bawang merah besar 3 biji
Bawang putih 1 clove
Rempah penumis - kayu manis, cengkih, pelaga & bunga lawang
Halia 2 inci
Rempah kurma separuh paket di bancuh dgn 4 sudu air
Santan 5 sudu
Air asam jawa 3 sudu utk hilangkan pahit rempah
Cili Merah 4 biji
Air 3 cawan
Ubi kentang 4 biji
Garam
4 sudu minyak masak

Cara2:
  1. Tumis semua rempah penumis dan halia sekejap, kemudian tumis bwg merah dan bawang putih yg telah di mesin.
  2. Masukkan rempah kurma yg telah dibancuh dgn air. Tumis sebentar sehingga rempah agak garing. Kemudian masukkan ubi kentang yg telah di potong dan ayam. Gaulkan seketika dan kemudian masukkan air. Masak sehingga ubi kentang empuk dan kuah mendidih. Masukkan garam dan air asam jawa. Kemudian masukkan santan.

Jelatah
  • 2 biji timun di buang kulit dan dihiris nipis2.
  • 6 biji cili merah di buang biji dan di hiris nipis2
  • 3 biji bawang merah besar di hiris nipis2.
  • 3 sudu gula
  • 3 sudu cuka masakan

Cara2;

Hiris semua bahan kemudian gaulkan bersama gula dan cuka.

Selamat Mencuba!




Isnin, 20 Mac 2017

Sup Brokoli dengan Bebola Sepit Ketam








Bahan-Bahan:
1 mangkuk brokoli -dipotong dan cuci bersih rendam sebentar dalam air garam
1 batang karet - potong dadu sederhana
1 peket bebola sepit ketam - dalam 10-12 biji
3 batang fish cake - dihiris sederhana tebal
1 labu bawang besar - diracik halus
4 ulas bawang putih - dicincang
1 kiub pati ayam
sedikit lada sulah serbuk 
secubit garam
air lebih kurang 1.5 - 2 liter bergantung pada banyak kuah sup yang kita nak

Cara:
  1. Masukkan air dalam periuk bersama bawang2 dan kiub pati ayam, rebus hingga mendidih masukkan karet yang didau dan bebola sepit ketam dan fish cake.
  2. Bila karet agak empuk kecilkan api dan masukkan brokoli, serbuk lada sulah dan sedikit garam..masakkan sebentar tak perlu hingga sayur layu, padamkan api dan hidangkan panas bersama nasi putih dan lauk2 lain atau boleh dimakan begitu sahaja

Sabtu, 18 Mac 2017

RESEPI MEE KUAH DAGING






BAHAN-BAHAN :
  • 2 peket mee kuning - secukupnya
  • 1 kilo daging
  • 2.5 liter air rebusan daging
  • sos tomato secukupnya
  • sos cili secukupnya
  • 1 cawan kuah kacang
  • 3 biji kiub stock ikan bilis
  • 4 biji telur - utk pekatkan kuah
  • 3 sudu besar cili kisar - boleh tambah
  • Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN TAMBAHAN :
  • 8 biji telur rebus - dipotong 2
  • hirisan cili merah secukupnya
  • hirisan daun bawang secukupnya
  • Sayur taugeh dan sawi dicelur - secukupnya
  • Bawang goreng secukupnya

BAHAN DIKISAR HALUS :

  • 5 biji bawang merah
  • 3 biji bawang putih
  • 1 inci halia

CARA MEMASAK :
  1. Rebus daging lembu sampai empuk kemudian daging dipotong kecil dan simpan semua air rebusan tadi . Panaskan minyak secukupnya dan tumis semua bahan yang dikisar dan cili kisar sampai timbul bau wangi dan pecah minyak . Masukkan air rebusan daging serta kacau kuah dan masukkan kiub stock ikan bilis , kuah kacang secukupnya , sos tomato dan sos cili secukupnya . Jika suka masam boleh ditambah lagi sos tomato .
  2. Kacau semua bahan-bahan dan boleh dimasuk semula daging ke dalam kuah serta biarkan kuah masak sampai mendidih . Masukkan garam dan gula secukup rasa kemudian pecahkan 4 biji telur ke dalam mangkuk serta kacau telur ni sedikit dan masukkan ke dalam kuah tadi . Kacau pelahan-lahan kuah sampai telur masak . Tujuan telur ni dmasuk ke dalam kuah adalah untuk pekatkan kuah .
  3. Celur mee , taugeh dan sawi kemudian tos serta ketepikan dulu , rebus semua telur .
  4. Cara menghidang mee ni , mula-mula masukkan sayur taugeh/sawi dahulu dalam mangkuk kemudian mee dan tuangkan kuah bersama isi daging , telur rebus , bawang goreng , cili merah dan daun sup

Semperit Cheese



Sabtu, 4 Mac 2017

Kerabu Maggie Simple..




Bahan2
  • Segenggam udang kering
  • Segenggam ikan bilis
  • Cili api 3 biji
  • Tomato
  • Daun ketumbar
  • Perahan limau nipis
  • Garam n sesedap rasa

Cara2
  1. Sangai udang kering n ikan bilis
  2. Blender kasar udang kering, ikan bilis n bawang besar..
  3. Gaul semuanya perah asam limau dan perasakan garam..