Selasa, 6 Disember 2016

SOTO AYAM









Bahan-bahan: Anggaran untuk 5-6 orang

½ ekor ayam (berat 900 g) } dipotong 2
300 g nasi himpit segera } direbus hingga masak kemudian sejukkan
1 sup bunjut Adabi
suhun } digoreng
1 tangkai daun bawang }dihiris
1 tangkai daun sup} dihiris
100 g kacang tanah }digoreng
2 sudu besar minyak untuk menumis
100 g taugeh } buangkan ekornya
air secukupn
garam secukup rasa

Bahan penumis:
3 cm kulit kayu manis
2 biji buah pelaga
2 kuntum bunga lawang
3 kuntum bunga cengkih

Bahan kisar:
4-5 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
2 cm halia
1 cm lengkuas
1 batang serai
1/2 sudu besar jintan manis biji
1/2 sudu besar jintan putih biji
1 sudu besar ketumbar biji
1/2 sudu kecil lada sulah
2 biji buah keras

Cara membuat sup/kuah:
  1. Panaskan minyak.
  2. Tumis bahan-bahan penumis sehingga wangi kemudian masukkan bahan-bahan kisar & serbuk sup, goreng hingga wangi dan garing.
  3. Masukkan air, ayam dan garam secukup rasa.
  4. Masak dgn api yg perlahan hingga ayam empuk.
  5. Setelah masak keluarkan ayam, ambil isinya siat-siatkan dan ketepikan. Tulang ayam dimasukkan balik kedalam kuah sup tadi.
  6. Ketika menghidang,isikan nasi impit ke dalam mangkuk kemudian masukkan pula suhun, taugeh, isi ayam, begedil, bawang goreng, daun bawang, daun sup, kacang goreng dan sambal kicap. Tuangkan kuah. Sedia untuk dimakan.

Bahan sambal kicap:
10 biji cili api
7 sudu besar kicap manis
1 ulas bawang putih

Cara membuat sambal kicap:

Campurkan semua bahan kemudian kisar halus.

Bahan untuk begedil:
500 g kentang
150 g daging kisar
½ sudu kecil serbuk lada sulah
½ gengam bawang goreng
1 biji telur
sedikit daun sup }dimayang
garam secukup rasa
minyak untuk menggoreng

Cara membuat begedil:
  1. Kentang dibuang kulit kemudian hiris nipis-nipis. Goreng hingga masak. Angkat ketepikan.
  2. Daging digoreng hingga kering airnya.
  3. Satukan daging, kentang goreng, serbuk lada sulah, daun sup, bawang goreng dan garam secukup rasa
  4. Gaul dan ramas-ramas hingga sebati.
  5. Ambil sedikit adunan dan kepal-kepalkan menjadi bulat kemudian leperkan sedikit.
  6. Pukul telur kemudian celupkan adunan yg telah dileperkan tadi ke dalam telur dan goreng hingga keperangan.

Jumaat, 2 Disember 2016

Daging Gulai Kawah







Bahan 
1/2 kg daging lembu hiris nipis
1paket kerisik (40g) - mama ltk dlm 3 sudu mkn 
1 paket kecil kari daging- mama ltk dlm 5 sudu mkn sbb suka pekat2 
1 labu bawang merah (kisar)
3 ulas bawang merah (kisar)
3 ulas bawang putih (kisar)
2inci halia (kisar)
2 batang serai (ketuk)
3-4 sb cili giling
3 helai daun limau purut
1 cawan santan pekat (DJ ltk 1/3 cawan je)
Rempah 4 beradik
3sb gula merah - gula timbang brown color
2-3 keping asam keping
minyak
garam 
Air

Cara-Cara: 
  1. Panaskan minyak, tumiskan rempah 4 beradik, bahan kisar,serai ketuk sehingga wangi. 
  2. Masukkan cili giling masak hingga garing dan pecah minyak.
  3. Masukkan daging dan kacau rata.Masukkan sikit air dan kacau rata lagi.
  4. Bila daging agak empuk, masukkan santan, kerisek, garam, gula merah, daun limau purut dan asam keping
  5. Biarkan mereneh hingga daging betul2 empuk.Kacau sekali sekala
  6. Biarkan sampai pekat.Tutup api.


Khamis, 1 Disember 2016

RESEPI MEE GORENG BASAH style cik ida







sumber : ieda roslida

Bahan- bahan :
mee kuning 1bungkus dibilas dan tos...
Sotong 10ekor dibersihkan potong dan tos..
Fish ball 1paket dibersihkan potong dan tos
Sayur sawi jepun 1ikat dibersihkan potong dan tos.. 
tomato 1biji dibersihkan dan dibelah 6 ..
Cili kisar 4sudu besar..
Sos cili 5sudu besar..
Sos tiram 1sudu besar..
Sos ikan 1sudu besar..
kicap pekat 1sudu besar..
Kicap manis 5sudu besar..
Kicap mee 2sudu besar..
air putih 1cawan kecil...
Minyak masak 2sudu besar untuk menumis...
Bahan2 tumbuk
Cili api 10biji
bwg putih 3ulas...
Tumbuk bagi pecah ataupun sampai lumat...


Cara-cara :
  1. Panaskan kuali .. masukkan minyak 2 sudu besar..
  2. Dan tumiskan cili kisar ngan bahan2 tumbuk tadi sampai garing sedikit.. 
  3. masukkan Sos cili, sos tiram,sos ikan,kicap pekat,kicap manis ,kicap mee, dan masukkan sotong dan fish ball dan masukkan air putih 1cawan kecil..
  4. Masak dan kacau2 bagi sebati... masukkan sayur dan kacau2 lagi.. pastu masuk kan mee kuning dan tomato... kacau2 bagi sebati dan masak.. siap
  5. Masak mee goreng basah style cik ida ni tak pakai garam gula dan aji.. sbb rasa kicap2 tu semua dh cukup...

Rabu, 30 November 2016

maggy bandung









BAHAN-BAHANNYA
1 paket maggi perisa ayam, asingkan perencahnya
1 pokok sawi bok choy, asing daun dan pelepahnya, siang berasingan
1 biji tomato kecil, belah 4
2 batang kacang buncis, hiris serong
2 biji bawang merah, hiris
1 ulas bawang putih, cincang
1 kelopak kobis cina, hiris
1 camca teh sos ikan
1 1/2 camca besar sambal tumis
1 camca besar sos tomato
1 camca besar sos cili
1 biji telur
1 batang sosej, hiris (boleh guna udang, daging, sotong atau ayam, ikut suka)
3 cawan air

CARA MEMBUATNYA
  1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bawang merah dan putih hingga wangi, tambah sambal tumis, sos tiram, sos cili dan sos tomato, kacau rata dan masak sekejap.
  2. Tuang air dan masukkan sosej dan perisa perencah maggi tadi. Kacau rata. Bila mendidih perlahankan api, masukkan telur, pelepah sawi dan masak dengan api kecil hingga telur mengeras.
  3. Tambah kacang buncis, kobis dan daun sawi serta mee maggi, masak hingga mee lembut, tambah sos ikan dan jika kurang kuah tambah sedikit lagi air. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Tabur hirisan daun sup sebelum dihidangkan.. —

sumber resepi : tiffinbiru

RESEPI AYAM KICAP MADU MUDAH








Bahan-bahannya :
● 5 ketul ayam
● 3 sudu makan kicap pekat
● 3 sudu makan sos tiram
● 1 sudu makan kicap masin
● 3 sudu makan madu
● Sedikit minyak

Cara-cara
  1. Ayam dipotong kecil/sederhana. 
  2. Bersihkan ayam, masukkan kicap pekat, sos tiram dan kicap masin, gaulkan sehingga rata.
  3. Panaskan minyak atas kuali, dgn api yg kecil, masukkan ayam, tutup kuali sehingga ayam tu nampak agak-agak dah masak.
  4. Kuatkan api supaya air dalam kuali sedikit kering.
  5. Masukkan madu, gaul rata, rasakan masin manisnya (boleh tambah bahan-bahan kicap/madu mengikut selera masing-masing).
  6. Gaul sampai air dlm kuali betul-betul kering, sedia untuk dihidangkan.


Selasa, 29 November 2016

NASI BRIYANI GAM










Bahan-Bahan:

Bahan-bahan (Untuk nasi) 
  • 5 cawan* beras basmathi (or Beras Puteri) 
  • 1 cawan ghee (minyak sapi) 
  • 1 sudu teh buah pelaga 
  • 1 inci kayu manis 
  • 5 bunga lawang 
  • 1 sudu teh jintan manis 
  • setengah sudu teh koma koma (saffron) 
  • 6 ulas bawang putih -hiris halus 
  • 10 ulas bawang merah - hiris halus 
  • 1 inci halia - hiris halus 
  • 5 sudu makan rempah beriyani (pes) 
  • Segenggam gajus 
  • Segenggam raisins 
  • 5 cawan air 
  • Garam secukup rasa 

(*cawan = cawan kopi) Bahan-bahan untuk lauk: 
  • 1 kilo daging batang pinang, potong anggaran 6x6x5 cm 
  • 5 biji kentang (belah dua) 
  • 8 biji telur rebus keras 
  • Setengah cawan ghee (minyak sapi) 
  • 1 sudu teh buah pelaga 
  • 1 inci kayu manis 
  • 5 bunga lawang 
  • 1 sudu teh jintan manis 
  • 2 biji bawang besar (yang kuning), hiris 
  • 5 ulas bawang putih - kisar 
  • 10 ulas bawang merah - kisar 
  • 1 inci halia - kisar 
  • 6 sudu makan rempah beriyani (pes) 
  • Segenggam gajus 
  • Segenggam raisins 
  • Air - cover daging + 1 - 2 cawan extra 
  • Tairu (perahkan 2 biji limau nipis ke dalam 1 gelas susu dan biarkan 15 minit)/1 cawan yoghurt 
  • Garam secukup rasa 
  • 1 atau 2 sudu makan tomato puri

Cara memasak nasi: 
  1. Pijarkan minyak sapi 
  2. Tumiskan bahan hiris beserta buah pelaga,kayu manis,bunga lawang dan jintan manis sampai berbau harum 
  3. Masukkan rempah beriyani dan biar sehingga naik bau 
  4. Seterusnya masukkan beras dan kacau rata 
  5. Masukkan air sehingga menutup paras beras dan kacau rata 
  6. Masukkan saffron, gula dan garam, kacau rata 
  7. Kecilkan api. Masak beras sehingga separa masak 

Cara memasak lauk: 
  1. Pijarkan minyak sapi, tumiskan bawang besar, bahan kisar dan semua rempah campak (kulit kayu manis etc) hingga naik bau 
  2. Masukkan pes beriyani dan biar terbit minyak 
  3. Masukkan daging dan kentang dan air (1 inci atas paras daging & kentang). Didihkan. 
  4. Kecilkan api dan masak hingga daging empuk 
  5. Masukkan bahan bahan lain dan 3 - 4 cawan air lagi. Kacau rata. 

Now this is where the name "Gam" comes in 

Peralatan: 
  • Alat kukusan 
  • Kain muslin, untuk mengalas kukusan 
  • Kain kapas yang agak panjang (3 meter) 
  • Kanji/perekat (masak tepung kanji) 

Cara: 
  1. Masukkan lauk yang separa masak kedalam periuk kukusan (tempat yang selalunya kita bubuh air). Tambahkan anggaran secawan air jika perlu dan gaul rata. 
  2. Alaskan periuk mengukus dengan kain muslin (buat 3 layers) 
  3. Masukkan nasi yang separuh masak ke dalam bekas kukusan 
  4. Tutupkan pengukus, Letak periuk mengukus atas periuk kukusan yang berisi lauk 
  5. Celupkan kain kapas dengan kanji 
  6. Lilitkan kain tersebut pada bahagian di antara periuk dengan pengukus. Pastikan iktannya agak kejap. No steam should be able to escape. 
  7. Letak atas api yang perlahan 
  8. Masak sehingga lebih kurang 1 jam 
  9. Buka lilitan dan buka tutup pengukus 
  10. Dengan menggunakan garpu, gemburkan nasi yang sepatutnya sudah masak by now. 
  11. Kalau nasi masih belum masak, ulangi proses kukusan.Tambah air untuk lauk jika perlu.
Cadangan Hidangan:
  1. Sendukkan 4 senduk nasi ke dalam pinggan hidang yang besar, ratakan 
  2. Letakkan 4 ketul daging, 4 ketul kentang dan 4 biji telur di atas nasi tersebut 
  3. Sendukkan 4 senduk nasi lagi untuk menutup lauk tersebut 
  4. Taburkan bawang goreng, daun saderi, daun bawang dan hati ayam yang telah digoreng garing dan dicincang. 
  5. Kuah beriyani tadi di hidangkan berasingan 
  6. Selain itu acar buah juga boleh dijadikan hidangan sampingan

Tambahan:
Memasak nasi biryani gam ini perlu dicuba beberapa kali untuk dapatkan kepekatan kuah yang tepat. Kalau first time, perlu di check selalu lauknya, kalau agak kering, tambahkan air, gaul rata dan sambung proses mengukus.


KERABU IKAN BILIS







Bahan-bahan:
Ikan Bilis goreng 1 mangkuk

Bahan Hiris Halus:
Bunga kantan 1 kuntum
Serai 1 batang
Daun ketumbar 1 pokok
Daun limau purut 3 helai
Bawang Holland 1 biji
Cili padi 5 tangkai

Bahan Perasa:
Limau kasturi 8 biji (perah)
Gula perang 2sb
Sos ikan 2sb

Cara Penyediaan:
  1. Campur bahan perasa..Kacau sampai gula cair..
  2. Masukkan bahan hirisan gaul sampai semua mesra
  3. Akhir sekali masukkan ikan bilis.. gaul2
  4. Dah siap! 
Selamat mencuba.


DAGING DENDENG MINANG







Bahan-Bahan:
½ kg daging 
5 ulas bawang putih 
5 ulas bawang merah (blender) 
2 batang serai 
1 biji tomato (blender) 
sedikit halia 
cili merah (blender) 
2 sudu besar ketumbar (ditumbuk) 
sedikit garam

Cara Memasak:
  1. Daging direbus dahulu supaya hempuk 
  2. Kemudian air rebusan dibuang 
  3. Rebus sekali lagi dengan paras air yang sama rata dengan daging bersama bawang putih,halia dan ketumbar(yang ditumbuk) 
  4. Sampai air kering angkat daging dan potong lebar-lebar dan tumbuk daging sehingga urat pecah (leper) 
  5. Goreng daging sampai garing ketepikan 
  6. Tumis bahan yang diblender dan titikkan serai masak sampai garing masukkan garam. 
  7. Akhir sekali gaulkan daging bersama dengan sambal dan sedia untuk dihidangkan.

Sabtu, 26 November 2016

SUP BAYAM DGN CENDAWAN








BAHAN-BAHAN: 
2 ikat sayur bayam 
150gm cendawan tiram 
1 genggam udang kering-direndam 
2 biji bawang kecil 
2 ulas bawang putih 
2 sudu sos tiram 
1 sudu kecil minyak bijan 
air secukupnya untuk kuah sup 
Garam secukup rasa 

CARA MEMASAK : 
  1. Kupas semua bawang dan dimayang halus , potong sayur bayam dan rendam udang kering dalam air panas sehingga lembut kemudian ditos dan ketepikan . Tumbuk semua bawang dengan udang kering sehingga lumat.
  2. Bersihkan cendawan kemudian disiat-siat menjadi kecil . Panaskan sedikit minyak dalam frying pan dan tumis semua bahan yang ditumbuk sampai layu . Masukkan air , sos tiram , minyak bijan dan kacau biar mesra serta biar sampai kuah hampir mendidih .
  3. Bila kuah dah nak mendidih boleh dimasukkan semua sayur bayam dan cendawan kemudian terus kacau . Boleh la dirasa jika kurang masin boleh ditambah garam , bila sayur bayam dah masak boleh la ditutup api dapur .

Jumaat, 25 November 2016

SAYUR CAMPUR








Bahan2 
bunga kobis 
brokoli 
sudip jagung 
karot 
cili padi 
bawang besar 
bawang putih - diketuk2 
sos tiram 
garam- sikit je 
minyak 
air 

Cara2 
  1. Panaskan minyak tumis bawang putih hingga garing sikit 
  2. Masuk sos tiram dan sedikit garam (sikit je sb sos tiram dah masin) kacau rata 
  3. Masuk kan sayur keras spt karot,bunga kobis dan sudip jagung,kacau seketika hingga agak layu sikit 
  4. kemudian tambah bahan lain dan sedikit air,biarkan seketika kemudian tutup api..

Khamis, 24 November 2016

KANGKUNG BELACAN






Bahan- bahan :
kangkung (utk satu pinggan hidangan la..pandai2 la agak..ehhe) - dipotong
10 ekor udang kecil (kalau xnak letak pun xpe)
minyak secukupnya
garam secukup rasa 
air secukupnya
ditumbuk :
2 ulas bawang putih *
sedikit belacan (guna sambal belacan pun xpe) *
satu tangkai cili merah 

cara membuatnya :
  1. panaskan sedikit minyak untuk menumis bahan tumbuk sehingga naik bau.
  2. masukkan kangkung dan air, biarkan setengah masak.
  3. masukkan udang dan gaul rata. perasakan dengan sedikit garam dan jangan biarkan sehingga sayur tersebut terlalu layu (terlalu lembik).
  4. siap! hidangkan dalam pinggan.

Rabu, 23 November 2016

MEE REBUS SIAM







Bahan-bahan:1½ kg mee kuning (dicelur)
½ kg taugeh (dibuang ekor, dicelur)

Bahan kuah:
  • 1 cawan udang geragau* (rendam sebentar dgn air, toskan)
  • 3 sudu makan udang kering* (rendam, toskan)
  • 300 gm daging/tetelan (rebus hingga empuk dgn lebihan air)
  • 2½ cm halia*
  • 2 cm lengkuas*
  • 2 batang serai*
  • 6 ulas bawang putih*
  • 2 biji bawang besar*
  • 4 sudu makan penuh rempah kari ikan
  • 6 sudu makan penuh tauco (jgn ambil airnya, dilecek separuh halus)
  • 1 kg keledek (direbus dan lecek halus)
  • sedikit kacang tanah goreng (ditumbuk kasar-kasar)- (optional)
  • Lebih kurang 1½ – 2 liter air (diambil dari air rebusan daging dulu, kalau tak cukup ditambah air biasa)
  • garam dan gula secukupnya
  • 3 senduk minyak masak.

Cara:
  1. Kisar bahan-bahan * dan campurkan dgn rempah kari ikan. Gaul rata. 
  2. Panaskan minyak dan tumis bahan tersebut hingga rempahnya garing. 
  3. Masukkan daging,/tetelan, taucheo, keledek lecek, air/air rebusan daging, garam dan gula. 
  4. Masukkan kacang tumbuk, dikacau sebentar dan sesuaikan rasanya dgn selera anda.
  5. Biarkan kuah mendidih baru diangkat.

Bahan taburan:
Daun sup/bawang, lada hijau/merah, bawang goreng, tahu goreng, limau kasturi, telur rebus.

Nota: Kuah Mee Rebus ini biasanya mesti ada rasa sedikit manis (jgn terlalu manis pula) dan juga rasa tauconya. Rempah karinya pula jgn terlalu banyak, nanti jadi mee kari ! Saya gunakan rempah kari ikan sebagaimana yg diajar oleh ibu saya. Selain menjadi pemekat kuah, kacang tumbuk juga digunakan utk menambah rasa enaknya. Tak perlulah gunakan tpg jagung utk memekatkan kuah.


Sumber : Resepi Orang Kampung

Selasa, 22 November 2016

Ayam Panggang Bermadu








Bahan-bahan: 
1kg kepak ayam 
1 senduk besar minyak bijan 
2 senduk besar madu (kalau u suka manis, tambahkan lagi ) 
sedikit serbuk lada sulah (sesuka hati, siapa yang suka pedas, tambahlah lagi) 
sedikit garam secukup rasa

Cara memasak:
  1. Gaulkan ayam bersama madu, minyak bijan, serbuk lada sulah & garam hingga rata. 
  2. Perapkan semalaman atau lebih dan selepas tu, boleh lah dipanggang ayam tu..... 

Kuetiaw Hailam









BAHAN-BAHAN:
300gm kuetiaw | dicuci
100gm bawang putih | dikisar
200gm kubis bunga
100gm sawi
100gm lobak merah | dihiris
200gm isi ayam | dihiris
50gm sotong | dihiris
4 batang cili merah | dihiris
200gm udang | dihiris
1 sudu makan kicap pekat
100gm sos tiram
100gm stok ayam
50gm bawang goreng
30gm gula
Air secukupnya
Garam secukup rasa
Minyak masak untuk menumis secukupnya


CARA MEMASAK:
  1. Panaskan sedikit minyak masak di dalam kuali. Tumis bawang putih sehingga wangi.
  2. Selepas itu masukkan isi ayam, udang dan sotong. Kacau rata sehingga sebati.
  3. Selepas itu masukkan kubis bunga, lobak merah dan sawi. Kacau seketika.
  4. Masukkan air, kicap pekat, stok ayam, garam dan gula secukup rasa. Kacau lagi sehingga mendidih.
  5. Apabila sudah mendidih dan pekat, masukkan kuetiaw tadi. Gaul sehingga rata.
  6. Angkat dan sedia dihidangkan.


Sumber : Rasa/karangkraf

Isnin, 21 November 2016

IKAN KUKUS KICAP BERHALIA









BAHAN-BAHANNYA:
2 keping isi kan merah
1/2 batang lobak merah saiz sedang, hiris halus
2 inci halia muda, hiris halus
2 ulas bawang putih, hiris halus
5 biji bawang merah, hiris halus
1 pokok daun bawang hiris halus
4-5 biji cili padi, diketuk
1/4 bahagian bunga kobis, potong sekuntum2
Garam dan serbuk lada hitam secukupnya
3 camca besar kicap cair*
1 camca teh sos tiram*
1/4 camca teh minyak bijan*
1 camca teh madu*(*disatukan dan kacau rata2)

CARA MEMBUATNYA :-
  1. Ikan dilumur sedikit garam dan jus lemon. perap 10 minit, cuci bersih dan toskan. 
  2. Lumur bahan yang disatukan (*) pada ikan hingga rata. Perap 20 minit. 
  3. Kemudian letak ikan tadi dalam bekas tahan panas. Letak bunga kobis dan tabur bahan lain atasnya, tabur sedikit garam jika kurang masin. Kukus selama15 - 20 minit atau hingga ikan masak. 
  4. Hidangkan segera.

Memang mengancam masakan ni.



Isnin, 7 November 2016

MAGGY GORENG MAMAK








Bahan-bahan:
1 paket maggie kari
2 telur

Untuk membuat kuah:
Sos cili life secukupnya
Sos tomato secukupnya
Kicap pekat secukupnya

Untuk membuat perencah:
Sedikit tauhu goreng
Sedikit daun sawi
Sedikit tomato yang dipotong 4
Maggi cukup rasa secukupnya
5 ekor udang

Cara-cara membuat:
  1. Rebus dahulu maggie didalam periuk sehingga sedikit lembut kemudian toskan.
  2. Panaskan sedikit minyak di dalam kuali.
  3. Kemudian masukkan sos cili,sos tomato dan telur.
  4. Setelah agak sebati,masukkan maggi dan serbuk perencah maggi kari.
  5. Kemudian,masukkan udang,sawi,tomato,tauhu dan taburkan maggi cukup rasa.
  6. Kacau bahan-bahan yang telah di goreng tersebut sehingga sebati dan telur tersebut menjadi ketul-ketulan kecil.
  7. Biarkan seketika dalam 5 minit sehingga udang kemerahan dan masak.
  8. Jika sudah rasa okay bolehlah dihidangkan.


Jumaat, 26 Ogos 2016

KEK COKLAT MOIST









Bahan Kek

  • 5 biji telur gred A
  • 2 cawan tepung superfine@tepung kek
  • 1 cawan serbuk koko
  • 2 cawan gula halus
  • 1 1/4 cawan susu pekat
  • 2 1/2 cawan susu segar@susu cair@susu coklat@air biasa
  • 1 1/2 cawan minyak
  • 1 1/2 baking powder
  • 1 sk soda bikarbonat
  • 1 sk esen vanila
  • 1 sk garam

Bahan Topping @ Ganache Coklat
  • 100ml whipping cream/fresh cream
  • 250g coklat masakan gelap (dark chocolate)
  • 1 sudu besar golden syrup (utk kurangkan pahit coklat)
  • 1 sudu besar butter (utk topping yg berkilat)

Cara-cara:

  1. Ayak tepung, serbuk koko, baking powder, garam dan soda bikarbonat.Ketepikan.
  2. Pukul telur dan juga gula halus hingga kembang. Masukkan esen vanila. Putar lagi sebati. (Guna blender pon tak mengapa)
  3. Masukkan susu segar@susu cair. Kemudian masukkan bahan ayak tadi. Gaul sebati.Akhir sekali masukkan minyak.
  4. Oleskan loyang dengan sedikit butter/marjerin, tuang adunan kek dan kukus lebih kurang 1 jam atau sehingga masak. kek nih boleh juga dibakar di oven dengan suhu 170.
  5. Sejukkan kek. Sementara itu buat topping/ganache coklat.Panaskan whipping cream/fresh cream sebentar (tak perlu hingga mendidih). Jika tiada boleh sub dgn susu segar/susu cair tapi kurangkan sukatan 50ml. Masukkan coklat masakan. Kacau hingga cair dan licin. Kemudian masukkan syrup dan juga butter. Kacau sebati. Tuang ke atas kek yang dah sejuk tadi.
  6. Masukkan peti ais kemudian baru potong dan hidang.

Untuk topping coklat seperti gambar, curah ganache dua kali. Sekali utk salut kek, dan sekali lagi utk topping yg meleleh. Untuk salut kek .... buat satu adunan topping di atas. Lebihan ganache .... simpan dan sejukkan dalam peti ais sebentar untuk paipkan border atau buat bunga. Untuk topping meleleh tuh ... buat setengah adunan dr resepi topping di atas. Kene pastikan kek sejuk dan topping pertama dah beku supaya topping meleleh cantik dan tak cair sangat.


Khamis, 25 Ogos 2016

Cheese Cake Layer Coklat









Bahan-bahan :
2Bungkus Biskut Cheese 'Saltcheese Khong Guan'
1Paket Cheedar Cheese (untuk lebih rasa cheese)
500gm Tatura Cream Cheese (lain brand pun bole)
250gm Buttercup
1Cawan Fresh Milk Dutch Lady (untuk celup biskut)
1Tin Kecil Susu Creamer Manis Cap Junjung 388g
1Paket Kecil Milo
2Kotak Coklat Cadbury di Cairkan

Cara Membuat :
  1. Pukul cream cheese, susu creamer manis dan buttercup sampai kembang.(Pakai mixer utk lebih cepat dan senang)
  2. Setelah kembang, masukkan 1/2 cheedar cheese sedikit demi sedikit. (1/2 cheedar utk parutan / hiasan kek).
  3. Pukul lagi sehingga aduan sebati.
  4. Bahagikan kepada 2bahagian, 1 bahagian cheese tadi masukkan milo dan coklat Cadbury dan gaul sebati.
  5. Masukkan adunan 1st layer cheese, celupkan biskut ke dlm fresh milk dan susun satu persatu.
  6. Parutkan cheedar cheese pada lapisan tadi (utk lebih cantik)
  7. Lapisan 2nd layer, coklat.
  8. Buat berlapis-lapis sampai habis.
  9. Setelah siap melapis, parutkan cheedar cheese di lapisan atas sekali.
  10. Simpan di dalam fridge selama 2jam.


Rabu, 24 Ogos 2016

Biskut lapis keju








Bahan-bahan:
250gm cream cheese
1tin kecil susu pekat manis
1bungkus biskut marie
Nestum secukupnya

Cara membuatnya:
  1. Cream cheese dipukul dgn susu pekat manis hingga sebati.
  2. Lapik bekas dgn aluminium.
  3. Susun biskut di dalam bekas.
  4. Ratakan cream cheese atas biskut.
  5. Taburkan nestum atas cream cheese.
  6. Ulang proses 3, 4 dan 5 sehingga cream cheese habis, lapisan cream cheese dan ditabur nestum yg terakhir.
  7. Simpan dlm peti sejuk semalaman.
  8. Siap utk dihidang


Khamis, 11 Ogos 2016

DAGING KURMA








BAHAN A
  • 1/2 KG LEBIH DAGING - 620 GM DIPOTONG SEDERHANA SAIZ 
  • 3 BIJI UBI KENTANG ( DIBELAH 4 ) 
  • 3/4 CAWAN AIR ASAM JAWA (NAK BAGI MASAM LETAK BANYAK SIKIT ASAM JAWA )
  • 4 ULAS BAWANG MERAH ( WANI GUNA BAWANG MERAH YG BESAR TU TAPI BUKAN BESAR SANGAT LA SEDERHANA BESAR JE )
  • 3 ULAS BAWANG PUTIH 
  • 1 INCI HALIA
  • 1 3/4 SUDU BESAR REMPAH KURMA ( DICAMPUR DENGAN SEDIKIT AIR ) 

BAHAN B 
  • 1 BATANG KULIT KAYU MANIS
  • 2 KUNTUM BUNGA CENGKIH
  • 2 BIJI BUAH PELAGA
  • 2 KUNTUM BUNGA LAWANG

BAHAN C
  • NISAN/ GULA MELAKA - 1/2 KERET
  • 11/4 CAWAN SANTAN
  • GARAM SECUKUP RASA

CARA-CARA

  1. BAWANG MERAH, BAWANG PUTIH DAN HALIA DIKISAR HALUS. PANASKAN MINYAK DI DALAM PERIUK DAN MASUKKAN BAHAN B TUMIS HINGGA NAIK WANGI DAN SETERUSNYA MASUKKAN BAHAN-BAHAN KISAR BESERTA DENGAN REMPAH KURMA YANG TELAH DICAMPUR DENGAN SEDIKIT AIR. TUMIS SEHINGGA NAIK MINYAK ATAU NAMPAK BERSINAR TUMISAN TU. 
  2. APABILA BAHAN TUMIS SUDAH BERSINAR , TERUS MASUKKAN DAGING DAN GAUL SEBATI. TUTUP PERIUK DAN RENEHKAN SELAMA 5- 7 MINIT. DALAM TEMPOH TERSEBUT, KACAU SEKALI SEKALA. MASA NI LAH AIR DAGING TU TURUN. MASUKKAN JUGA GARAM SECUKUP RASA.
  3. SELEPAS TEMPOH RENEH TERSEBUT, MASUKKAN AIR ASAM JAWA DAN UBI KENTANG. TUTUP SEKALI LAGI DAN RENEH LAGI DENGAN API SEDERHANA BESAR. MASA NI NAK TUNGGU PROSES DAGING EMPUK. RENEH LA DALAM 7- 10 MINIT.BUKA SEKALI SEKALA UNTUK KACAU.. SAMBIL TU BOLEH LETAK NISAN KE DALAM PERIUK.
  4. BILA KUAH TU NAMPAK AGAK PEKAT SIKIT DAN DAGING PUN DAH EMPUK, MASA NI KALAU TAK MASIN LAGI BOLEHLA TAMBAH KAN GARAM SEDIKIT ...BOLEHLA MASUKKAN SANTAN DAN KACAU SEKALI SEKALA DAN RENEH SEKALI LAGI UNTUK KUAH KURMA BETUL-BETUL PEKAT JIKA INGIN PEKATLAH.
  5. SIAP MASAK DAN HIDANGKANLAH !!!!!!


Rabu, 10 Ogos 2016

Cheesekut dgn topping oreo








Bahan-bahan:
1 paket biskut original mini cracker
250gm cream cheese
1/2 tin susu pekat
3-4 sudu fresh milk

Hiasan:
Biskut oreo(dibuang intinya)

Cara membuatnya:
  1. Pukul cream cheese menggunakan mixer.
  2. Blend sampai kembang dan campurkan susu pekat kacau hingga sebati.
  3. Celupkan biskut dalam fresh milk dan susun dalam bekas.
  4. Lapiskan biskut tadi dgn adunan cream cheese sedikit demi sedikit dan ratakan.
  5. Ulangi langkah 3 dan 4 hingga habis cream cheese. Lapisan cream cheese yg terakhir.
  6. Kisar biskut oreo, taburkan di lapisan cream cheese tadi.
  7. Masukkan dalam freeze selama 2jam. Barulah dipotong.

SIAKAP MASAK UJANG








Bahan-bahan

  • 1 ekor ikan siakap – bersihkan
  • Tepung jagung
  • Minyak untuk mengoreng
BAHAN KISAR
  • 8 biji bawang kecil
  • 3 ulas bawang putih
  • 2 biji bawang besar
  • 2 inci halia
  • 1/2 inci belacan
  • 15 – 20 batang cili padi
  • 2 – 3 biji bawang besar – hiris bulat
  • 1 sudu kecil sos tiram
  • 1 sudu kecil kicap pekat
  • 1 cawan sayur campur
  • 1 sudu besar Maggi® CukupRasa™
  • Gula secukup rasa
  • Air secukupnya
Cara-cara

  1. Bersihkan ikan siakap dan toskan. Lumurkan garam dan tepung jagung sehingga rata.
  2. Panaskan minyak. Goreng ikan sehingga garing. Angkat dan ketepikan.
  3. Dalam kuali yang lain, tumiskan bahan-bahan yang telah dikisar tadi sehingga garing dan naik bau. Kacau rata.
  4. Masukkan sos tiram dan kicap pekat. Kacau lagi dan biarkan seketika. Tambah sedikit jika kuahnya pekat.
  5. Masukkan pula sayur campur dan bawang besar yang telah dihiris. Kacau rata.
  6. Perasakan dengan Maggi Secukup Rasa dan gula secukupnya. Sesuaikan kepekatan kuahnya. Tambah air lagi jika kuah pekat. Matikan api.


NASI GORENG CENDAWAN








Bahan-Bahan:
3 mangkuk nasi putih
1 labu bawang besar - didadu
4 ulas bawang putih - cincang
200 gm isi ayam - potong kecil-kecil (boleh diganti daging cincang n sotong)
1 sudu besar lada hitam yang telah dikisar
1/2 sudu kecil serbuk lada sulah
1/2 biji kobis ungu - dihiris halus (boleh diganti daun salad dan hirisan tomato)
1/2 biji capsicum kuning - didadu (boleh diganti cili merah di potong halus)
1 tin cendawan butang - dibelah 4
3 sudu besar kicap cair
garam secukup rasa
sedikit minyak utk menggoreng

Cara Memasak:
  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang besar dan bawang putih hingga kekuningan dan naik bau.
  2. Masukkan lada hitam kisar dan serbuk lada sulah. Kacau.
  3. Masukkan isi ayam, cendawan dan kicap cair, kacau.
  4. Masukkan lada benggala dan juga nasi putih. Kacau rata.
  5. Masukkan garam secukup rasa. Kacau semua biar sebati.
  6. Bila nasi nampak berasap, masukkan pula kobis ungu. Kacau sekejap, jangan sayur terlalu layu.Tutup api.
  7. Hidangkan panas-panas dengan sedikit kobis ungu sebagai ulam.

Selasa, 9 Ogos 2016

SIAKAP STIM LIMAU







Bahan
  • Siakap saiz sederhana.
  • Limau nipis sebiji. (separuh buat jus and campur dlm tu- hiris dlm 3/4 utk letak atas n bawah ikan)
  • Sos tiram 2 sudu setengah.
  • Sos ikan 2 sudu.
  • Halia 2cm-racik halus
  • Bawang putih 3 ulas.-racik halus
  • Batang sederi - racik halus
  • Daun sup-racik halus
  • Daun bawang-racik halus
  • Serai sebatang hiris nipis
  • Lada besar racik halus-halus
  • Minyak masak 2sudu 
  • Air 1cawan
  • Daun limau purut sehelai- racik halus
  • Optional *lada kecil/lada sulah-if nak pedas
  • Garam, gula secukup rasa okay. Tak letak pn takpe actually sebab dah ada sos tiram and sos ikan :)

Cara-cara
  1. Lumur semua. 
  2. Masuk dlm Pemanggang Ajaib. Air pun masuk sekali tapi not too much. Cukup sekadar nak buat kuah. Sebab dia akan recycle je air yg ade utk kukus. Pemanggang ni dia terkatup rapat, so mmg wap dia kat dlm tu je pusing-pusing hehe
  3. Boil dalam 15-20 minit. Jgn Lama nanti overcooked tak sedap.

Siap!


Isnin, 8 Ogos 2016

Daging Masak Kicap Hitam








Bahan-bahan:
1 kg daging (potong nipis-nipis)
Bahan tumis:
4 biji bawang merah (hiris)
2 biji bawang putih (hiris)
2 biji bawang besar Bombay (hiris kasar)
125ml kicap pekat
5sm kulit kayu manis
3 kuntum bunga cengkih
3 kuntum bunga lawang
Sedikit air asam jawa
Garam secukup rasa
Minyak untuk menumis

Bahan kisar:
3 biji bawang besar Bombay
4 biji bawang putih
5sm halia
4 sudu makan cili giling (ikut citarasa)
1 sudu teh serbuk ketumbar
1 sudu teh jintan manis

Cara memasak:
  1. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar dengan bahan tumisan lain kecuali hirisan bawang besar. Tumis sehingga naik bau dan pecah minyak.
  2. Masukkan daging dan air secukupnya sehingga daging menjadi empuk. Masukkan pula kicap pekat dan air asam jawa, biarkan kuah memekat.
  3. Perasakan dengan garam dan masukkan bawang yang tekah dihiris kasar.
  4. Hidangan sedia dinikmati.


Ahad, 7 Ogos 2016

MAGGI SUP PEDAS







Bahan bahan 

Mee maggi (apa apa perasa pun boleh)
Udang (atau apa apa yg disukai)
Sayur sawi (atau yang disukai)
Telur
1 ulas bawang putih
2 ulas bawang merah
Garam dan serbuk perasa

Hiasan

Bawang goreng
Daun bawang
Cili hidup

  1. Tumis bawang merah dan bawang putih yang dihiris hingga wangi.
  2. Masukkan sedikit air hingga menggelegak. 
  3. Masukkan perencah mee maggi, udang dan sayur. 
  4. Selepas itu, dimasukkan mee maggi, garam jika perlu. 
  5. Tapi biasanya tak perlu garam kerana perencahnya sudah cukup masin. 
  6. Akhir sekali dipecahkan telur sebiji di atasnya. Bila telur hampir masak, diangkat dan hidang. 
  7. Taburkan bawang goreng, daun bawang dan cili hidup hiris.


Resepi Daging Masak Lemak Cili Padi








Bahan-bahan :
  • 1 kg daging lembu - direbus sehingga lembut. Masa nak rebus air tu jangan banyak sangat macam nak buat sup, cukup sekadar paras daging je. Simpan air rebusan. Lepas empuk, barulah dipotong sesuka hati
  • 300 ml santan pekat
  • 3 helai daun limau purut - dicarik-carik
  • 2-3 biji kentang - dipotong
  • 2 batang Serai - diketuk
  • Garam secukupnya
  • 2-3 cawan air rebusan daging tadi secukupnya - kalau tak cukup tambah air biasa

Bahan ditumbuk :
  • 2-3 inci kunyit hidup
  • 7-8 biji cili padi merah dan hijau - supaya warna kuah cantik kena campur warna merah dan hijau
  • 3 ulas bawang merah

Cara-cara :
  1. Rebus kentang sehingga separuh masak. Angkat dan ketepikan. Buang air rebusan tu.
  2. Dalam periuk, masukkan bahan tumbuk dan air rebusan daging, daun limau purut dan serai. Biar mendidih.
  3. Masukkan santan dan daging rebus dan kentang. Tambah air jika perlu atau kuah nampak kurang dan terlalu pekat. Masak seketika hingga kentang empuk. Rasa garamnya dan boleh la tutup api.

Sabtu, 6 Ogos 2016

RESEPI APAM MEKAR






Bahan-bahan :
2 biji telur
1 cawan gula
1 sudu teh ovalett
1 cawan air ais krim soda (brand F&N)
2 cawan tepung gandum
sedikit esen vanila
Pewarna kesukaan
paper cup

Cara memasak
  1. Pukul telur n gula sampai hancur n kembang
  2. Masukkan ovalett sampai adunan jadi putih gebu
  3. Masukkan esen vanilla
  4. Pastu masukkan air ais krim soda
  5. Pukul sebentar then masukkan tepung & pukul sampai sebati
  6. Lepas tu bahagikan adunan kepada beberapa bahagian then letaklah kaler kesukaan puan2..
  7. Pastu masukkan ke dalam paper cup pastu kukus dalam tempoh 10 minit dengan api sederhana

dah siappp..



SUP IKAN Sutera Merah








Bahan - Bahan Nya :-
  • 1/2 Kepala Ikan Merah (dicuci dengan asam jawa bagi menghilangkan bau hanyir)
  • 2 Ulas Bawang Putih Dimayang
  • 1 Inci Halia Dimayang
  • 2 Ulas Bawang Merah Dihiris
  • 5 Biji Cili Padi Dimayang
  • 2 Sudu Besar Minyak Masak
  • 1 Sudu Teh Garam
  • 1/3 Sudu Teh Jintan Manis
  • 1/3 Sudu Teh Jintan Putih
  • 2 Inci Kayu manis
  • 1 Kuntum Bunga Lawang
  • 2 Kuntum Bunga Cengkih
  • 2 Biji Buah Pelaga
  • Sedikit Daun Sup dan Daun Bawang
  • Air Yang Secukup Nya

Cara - Cara Penyediaan :-
  1. Panaskan periuk terlebih dahulu. Tumiskan bawang putih, halia, bawang merah dan cili padi sehingga naik bau.
  2. Kemudian masukkan jintan manis, jintan putih, bunga lawang, buah pelaga, kayu manis dan bunga cengkih.
  3. Tumis sehingga kekuningan. Masukkan sedikit air dan garam.
  4. Masukkan kepala ikan. Tunggu sehingga mendidih.
  5. Setelah api di tutup barulah dimasukkan daun bawang dan daun sup.

Jumaat, 5 Ogos 2016

Nasi Goreng Ayam








Bahan-bahan:
1 mangkuk nasi ayam (lebihkan kalau nak tambah)
1/2 ekor ayam yang telah diperap dengan kicap dan sup
2 ulas bawang merah dan 2 ulas bawang putih dimayang
1 sudu besar kicap perapan ayam
2 sudu besar sos nasi ayam
1 sudu teh sos tiram
sayur campur (jagung, kacang peas, karot)-secukupnya
1 biji telur
1/4 cawan isi ayam dipotong kecil-kecil
3 ekor udang harimau
1 mangkuk sup

Cara membuatnya:
  1. Panaskan minyak dalam kuali. Masukkan isi ayam. Gorengkan seketika. Kemudian, terus masukkan bawang merah dan putih dan tumis hingga wangi.
  2. Masukkan sos, kicap dan sos tiram. Kacau sebentar. Masukkan sayur campur, udang dan 1/4 cawan sup ayam. Pecahkan telur.
  3. Masukkan nasi dan gaul hingga sebati. Tambahkan garam jika perlu. Jika telah cukup rasa, tutup api dan hidangkan bersama ayam, sos, ulaman dan sup.
***Gorengkan ayam yang telah diperap dan potong ikut citarasa. Hidangkan bersama nasi


Resepi Puding Keju Karamel





Bahan karamel
-3 sudu besar gula

Cara-Cara
Buat karamel dengan menghanguskan gula dalam loyang tahan panas. Apabila gula telah cair dan bertukar kepada warna perang, gerak-gerakkan loyang supaya karamel sekata. Ketepikan dan biar karamel membeku.

Bahan Puding
  • 4 biji telur
  • 1 tin susu cair
  • 4 sudu besar susu pekat manis
  • 100gm cream cheese
  • 80ml whipping cream
  • 1/2 sudu besar sunquick
  • 1 sudu teh esen vanila
  • 1sudu teh tepung kastad

Cara-Cara
Cairkan cream cheese dan susu cair hingga cream cheese cair sepenuhnya dengan kaedah double boiler. Biar suam.

Satukan telur, susu pekat manis, whipping cream, sunquick, esen vanila dan tepung kastad dalam adunan cream cheese tadi. Gaul sekata. Jangan sampai berbuih.

Tapis adunan ke dalam loyang karamel tadi. Bakar secara water bath selama 40 minit atau sehingga masak pada suhu 160c. Untuk elak permukaan puding hangit, tutup loyang dengan aluminium foil.

Sejukkan dahulu sebelum dikeluarkan dari loyang. Simpan dalam peti sejuk sebelum dihidangkan



Roti cheese








Bahan A:
500gm cream cheese (saya guna tatura)
1 tin kecil susu pekat

Bahan B:
2 bungkus roti cheese khong guan
Cheddar cheese (diparut)

Cara membuatnya:
  • Bahan A dipukul sampai berkrim.
  • Sediakan loyang/bekas dan dilapik dgn kertas minyak.
  • Susun roti cheese dalam loyang.
  • Masukkan adunan cheese sedikit demi sedikit dan ratakan.
  • Ulang proses susun roti dan masukkan adunan cheese sehingga habis.
  • Lapisan cheese yg terakhir. Taburkan cheddar di atas lapisan cheese.
  • Masukkan dalam peti sejuk semalaman, barulah boleh dipotong.


Khamis, 4 Ogos 2016

Kek lapis cheese










Bahan-bahan:
1 Bungkus biskut marie ikut perisa yang anda suka (original/chocolate/coffee)
1 Cawan susu segar
250gm Cream cheese
100gm Whipping cream non-dairy
3 Sudu besar gula castor
1 Sudu besar gelatin halal
50ml air panas

Hiasan:
Chocolate rice

Cara membuatnya:
  1. Putar cream cheese dgn gula hingga kembang. Dalam bekas yang berlainan putar whipping cream hingga kembang kental. Campurkan kedua-dua adunan dan gaulkan dengan spatula.
  2. Cairkan gelatin dgn air panas. Bila telah hancur tapis dan masukkan dalam adunan tadi. Kacau hingga rata dan sebati.
  3. Sediakan bekas/loyang dilapik dengan aluminium foil atau kertas minyak keseluruhannya agar mudah ditarik keluar bila keras nanti.
  4. Panaskan susu seketika kemudian angkat. Celupkan biskut marie sekejab jgn sampai lembik.
  5. Lapiskan satu persatu dgn adunan cream cheese tadi sehingga habis, lapisan cheese yg terakhir.
  6. Taburkan chocolate rice di atas lapisan cheese.
  7. Bekukan dalam 1-2jam dalam peti ais. Bila keras bolehlah dikeluarkan dan dipotong.